5:2

Jag tänkte testa 5:2-dieten i en månad för att se om det kan vara min grej. Det har gått jättebra de första dagarna när jag fick äta som jag ville, men igår skulle jag ha min första fastedag, och det sket sig, som man brukar säga.

52

 

Det är nog en fördel att ha handlat hem sånt som man blir mätt på utan att äta särskilt mycket av det innan man börjar, så slipper man sitta där och vara jättehungrig på kvällen.

5-2-main
I alla fall så gör jag ett nytt försök på fastedag idag istället, jag ändrar helt enkelt bara dagarna.

Så dagens meny tänkte jag mig så här:

  • Frukost: Fiberhavregrynsgröt med mjölk och kanel – 1 dl fiberavregryn (137 ka)l + 1 dl röd mjölk (60 kal) + 1 tsk kanel (7 kal) = 207 kal
  • Lunch: 1 dl keso (90 kal) + 1 dl frysta jordgubbar (12 kal) = 102 kal
  • Middag: 1 kokt ägg (85 kal) + 0,5 dl grekisk yoghurt (70 kal) + 0,5 dl fryst mango (16 kal) = 172 kal

Totalt 480 kal. Alltså 20 kal kvar att “roa” mig med! Noterar för mig själv att jag ska byta ut mjölken mot mellanvarianten (nej nej lättmjölk går fetbort, det smakar ju diskvatten!) så får jag ytterligare 15 kal att lägga på mellanmål.

Jag har en app där jag lägger in allt jag äter och dricker varje dag för att hålla koll på hur många kalorier det blir. Den är enkel att använda. Sen är det också bra att man ser vad man egentligen stoppar i sig och på det sättet kan man ju ändra sina ätvanor. Appen heter LifeSum och finns här för Android och här för IOS.

Nu ska jag hiva i mig gröten så jag kan komma iväg ut till skärgården och njuta av sol och hav och (förhoppningsvis) lugn och ro.

2967869_570_320

 

This entry was posted in Mat och ätbart and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *